Veliki je broj faktora koji imaju uticaj na poziciju web sajta na internet pretraživačima. Možemo ih svrstati u interne i externe faktore. Interni faktori su oni koje kontroliše administator sajta odnosno web dizajner a eksterni su oni na koje ne možemo samostalno uticati.
Interni faktori SEO
interni seo faktori
Ključne reči
Prvi korak SEO optimizacije je pronalaženje ključnih reči i izraza tj. fraza za koje želite da optimizujete vaš web sajt. Ovaj zadatak je vrlo važan zbog sledećih razloga.
Bitno je da ključne reči budu one koje će posetilac koristiti za pretragu. Pogrešan izbor vam neće doneti nikakvu posećenost jer je uzaludan posao biti na dobrim pozicijama na Google-u za reči ili fraze ako ih ne traži niko od posetilaca.
Sa druge strane vrlo je teško odmah optimizovati web sajt gde je jaka konkurencija.
Imajući ovo u vidu, prvi cilj je pronalazak što manjeg broja (3, 4 ili 5) ključnih reči ili fraza za koje se SEO optimizacija web sajta realno isplati tj. da se rezultat može uočiti.
Sakupljanje ključnih reči i fraza
Najčešće sam klijent unapred zna većinu ključnih reči za koje želi da optimizuje web sajt. U slučaju da ovo nije slučaj, za početak, potrebno je sakupiti što više mogućih ključnih reči, izraza za koje mislite da najbolje opisuju vaše usluge ili proizvode koje treba upisati u word dokument ili excel tabelu. Nakon toga je korisno pogledati i konkurentske web sajtove i pogledati kakve reči se poljavljuju na tim stranicama.
Ovo je vrlo jednostavan zadatak. U google pretraživač upišite reči koje ste do sada sakupili i mislite da su vezane za vaš posao, proizvod ili uslugu i pogledajte ko se sve pojavio u prvih napr. 30 - 40 pogodaka.
Prilikom pretrage, sakupljanja reči obratite pažnju na to da ključne reči ne budu suviše opšte. Na opšte ključne reči je na početku teže optimizovati jer je konkurencija već suviše jaka u listi na te iste. Naprimer ako se jedna firma u Beogradu bavi nekretninama onda je teže biti među prvima na reč "nekretnina, nekretnine". U ovom slučaju je lakše steći prednost na reči "nekretine u beogradu", "nekretnine u novom sadu", "jeftine nekretnine u užicu" tj. ključna reč uz geografsku odrednicu ili drugi pojam za koji pretpostavljate da se koristi na pretraživačima. Sa ovakvim ključnim rečima odnosno frazama imate više šanse za postizanje željenih rezultata. Naravno posle ove faze može se pokušati i sa težim rečima, pogotovo što se uz korišćenje lakših reči i uz poboljšanje pozicije na pretrazi, protekom vremena možete pojaviti na Google-u i za opštu reč kao što je reč "nekretnine".
Izbor najbitnijih ključnih reči
Nakon što smo prošli kroz prvu fazu i sakupili dosta ključnih reči, treba da se odlučimo za bitnih 4-5 reči za koje želimo da optimiziramo naš sajt. Odabiranje bitnih reči je jako važno jer ako promašimo cilj, zalutaćemo opet na pogodke na nebitne reči u pretraživačima koje nam ne donose nikakvu posećenost. Kao što smo i u prethodnom pasusu napisali nije dobro početi sa jakim ključnim rečima jer u početku imamo jako malo šansi da na jake reči budemo na istaknutom mestu. Znači optimalno je pronači bitne ključne reči u početku.
Važno je saznati koliko su tražene ključne reči koje smo odabrali i kolika je konkurencija na iste.
Za analizu popularnosti ključnih reči je najpouzdanije da koristimo Google bazu podataka. U excel tabelu dodajemo informacije koliko smo relevantnih stranica našli na zadati upit.
Naravno, pomoću ovog koraka nećemo saznati kojeg su ranga sajtovi koji su se pojavili u vrhu rezultata pretrage, ali ako se mnogo sajta bavi određenom temom, možemo biti sigurni da će među njima biti nekoliko jakih, dobro optimiziranih sajtova koje će biti teško prestići.
Listu je najbolje organizovati tako da najbitnije ključne reči budu na početku. Odluka o tome koje ćemo ključne reči odabrati mora biti vaša subjektivna odluka a lista koju smo napravili je samo alat koji će vam pomoći u izboru. Ako ste optimista i mislite da je vaš web sajt ima dobar sadržaj koji se može "nositi" sa popularnim sajtovima, možete se odlučiti i za najpopularnije ključne reči bez obzira na veliku konkurenciju. U protivnom, treba ići na kompromis i probati optimalne ključne reči.
Uticaj izgleda, rasporeda i veličine elmenata internet stranice na SEO
Količina teksta na stranici
Stranica koja sadrži samo nekoliko rečenica će teže dospeti na vrh internet prertraživača. Favoriti internet pretraživača su oni sajtovi koji sadrže veliki broj informacija. Zbog toga je povećanje tekstualnog sadržaja najlakši način za poboljšanje pozicije vaših stranica na internet pretraživačima. Optimalna veličina stranice je 500-3000 reči ili 2000-20000 slovnih karaktera.
Vidljivost na internet pretraživačima se povećava kako se povećava i količina teksta usled povećanja verovatnoće slučajnog upita koji može biti izlistan. Zbog toga ovaj faktor donosi veći broj posetilaca.
Broj ključnih reči na stranici
Ključne reči moraju biti korišcene barem tri-četri puta u tekstu stranice. Gornji limit zavisi od veličine stranice - što je stranica veća, više ključnih reči može biti u njemu. Fraze kjučnih reči su kombinacija reči koja sadrži nekoliko kjučnih reči. Najbolji SEO retultati se postižu kada se fraze ključnih reči koriste više puta u tekstu sa svim ključnim rečima u frazi koje su poređane uvek istim redosledom. Poželjno je i da se sve reči iz fraze koriste zasebno nekoliko puta, ako je moguće uz razliku u broju ponavljanja svake od njih.
Na primer: Predpostavimo da stranicu optimizujemo za frazu "web dizajn" bilo bi dobro da frazu "web dizajn" koristimo 10 puta, reč "dizajn" 7 puta još negde u tekstu i reč "web" 5 puta. Naravno, broj ponavljanja zavisi od veličine teksta.
Gustina ključnih reči
Gustina ključnih reči je pokazatelj relativne frekvencije reči u tekstu predstavljen u procentima. Na primer, ukoliko je reč korišćena 5 puta na stranici koja ima 100 reči, gustina reči je 5%. Ukoliko je gustina ključnih reči jako mala, internet pretraživač neće obraćati mnogo pažnje na nju. Ukoliko je gustina ključne reči previše velika, internet pretraživač može aktivirati svoj spam filter. Ukoliko se ovo desi, ovakve stranice će ignorisati i dodeliće im veoma nisku poziciju.
Optimalno je da gustina ključnih reči bude 5-7%. U slučaju fraza ključnih reči, potrebno je izračunati i gustinu za svaku pojedinačnu ključnu reč ukljućujući i fraze kako bi bili sigurni da su sve reči u granicama dozvoljenog. U praksi, gustina ključnih reči sa više od 7-8% ne daje nikakve negativne posledice.
Pozicija ključnih reči na stranici
Što je ključna reč ili fraza bliže početku strane, više važnosti će imati za internet pretraživace. Pretraživači ne indeksuju više od prvih 100-200 KB teksta na jednoj stranici.
Formatiranje teksta
Intenet pretraživači posebnu pažnju daju tekstu koji je posebno formatizovan i naznačen korišćenjem naslova za odvojene celine, naglašavanjem važnijeg teksta bold fontom. Nikada ne treba podebljavati ceo tekst već samo ključne reči dva ili tri puta u tekstu.
Pored ovoga, koriste se i tagovi prilikom programiranja stranice tj. on-page SEO optimizacije.
Ključne reči u linkovima
Ključne reči u linkovima koji vode ka drugim stranicama vašeg sajta i stranicama drugih sajtova mogu neznatno poboljšati položaj vaše stranice pa ih treba koristiti.
Sturktura sajta
Osnovno pravilo SEO glasi: Što više to bolje.
Povećanjem broja stranica na vašem web sajtu poboljšava se njegova pozicija na pretraživačima. Takođe, ukoliko nikada ne dodajete nove informacije na vaš web sajt, pretraživači ga mogu smatrati za sajt koji je u pripremi tj. fazi izade i u skladu sa time će mu dodeliti nizak rang. Imajući ovo u vidu, dodavanje strana i njihovo često osvežavanje vam mogu dati lepe dodatne poene prilikom rangiranja. Zbog toga treba imati u vidu da treba periodično tj. što češće objavljivati informacije kao što su vesti, saveti i drugo na vašoj internet prezentaciji a što je u skladu sa vašom delatnošću.
Navigacioni meni
Kao neko nepisano pravilo svaki sajt ima navigacioni meni. Dobar navigacioni meni treba da omogući brzu i laku navigaciju odnosno pregled strana i sadržaja na stranama. Da bi bio odličan navigacioni meni, pored prethodno navedenog mora uključiti i ključne reči i fraze što donosi bolju poziciju stranice na koju vodi link u meniju.
Jedna stranica - jedna fraza ključnih reči
Za maksimalni SEO učinak najbolja je optimizacija jedne strane za jednu frazu ključnih reči. Ponekad se može birati izmedu dve ili tri ključne fraze, ali nikako ne treba optimizovati stranicu za 5-10 fraza od jednom.Takve strane sigurno neće doneti nikakvu korist prilikom rangiranja sajta.
SEO i glavna stranica
Optimizacija glavne odnosno početne stranice kombinacijom reči koje su najvažnije predstavlja jedno od osnovnih načela SEO optimizacije i njoj se pridaje najveći značaj. Google i ostali pretraživači će najverovatnije ovoj stranici dodeliti najveći rang jer se smatra da je index stranica vašeg sajta u 30-40% slučajeva razlog posete nekom sajtu.
Česte greške SEO optimizacije
Grafičko zaglavlje
Veoma često se zbog lepšeg izgleda sajtovi dizajniraju sa grafičkim zaglavljem. Često možemo videti sliku odnosno bitmapu sa logotipom preduzeća koje zauzima celu širinu stranice što naravno treba izbegavati.
Gornji deo stranice je veoma vredan prostor koji treba iskoristiti za najvažnije ključne reči. Kada bi postavili sliku u taj prostor, upropastili bi priliku da što bolje istaknemo željene ključne reči jer preraživači nemaju nikakvu korist od slika jer ne indeksiraju tekst koji se može nalaziti u njima.
Graficki navigacioni meni
Situacija je slična kao i kod grafičkog zaglavlja. Zarad izgleda se žrtvuje prilika za boljom SEO optimizacijom korišćenjem unutrašnjih linkova koji bi trabalo da sadrže ključne reči.
Sakriveni tekst
Sakriveni tekst ustvari predstavlja tekst koji je mali ili iste boje kao pozadina sajta pa samim tim posetioci nisu u mogućnosti da ga vide, ali ih mogu videti preraživači. Njihovim korišćenjem se mogu postići određeni rezultati, ali se javlja opasnost da ovakav sajt bude "banovan", odnosno da ceo domen bude izbacen iz listinga pretraživača bez mogućnosti vraćanja pa se rizik ne isplati. Jedino rešenje u slučaju izbacivanja je početak rada od nule na novom domenu.
One-pixel link
Isto kao i sakriveni kod sakrivenog teksta, pretraživači korišćenje previše malih grafičkih linkova veličine jednog piksela mogu posmatrati kao pokušaj prevare što može pruzrokovati banovanje.